26 Eylül 2010 Pazar

Ars Longa, Vita Brevis (Sanat Uzun, Hayat Kısa) Livaneli



Merhabalar, dün size yeni aldığım yeni kitaplardan bahsetmiştim. Bunlardan bir tanesi de Zülfü Livaneli'nin Sanat Uzun, Hayat Kısa adlı kitabı. Livaneli'nin hayata bakış açısı, Türkiye ile ilgili düşünceleri, günümüz gençliğinin durumu, okuduğu kitaplar, anekdotlar ve bunun gibi birçok şeyi içinde barındıran bir deneme kitabı. Kitabın ismini Latince yazdım. Çünkü Kitap ismini bu Latince özdeyişten alıyor. Geçen bir yıl dolu dolu Latince görsemde, ana dilim olmadığından ve konuşulan bir dil olmadığından Latince'yle aram çok fazla iyi değil. Ama yine de sözcüklerden bazı şeyleri anlayabiliyorum. Kitabı geçen hafta cumartesi aldım ve dün bitirdim. Bunun nedeni neredeyse kitabı hiç bitirmemek istemememden kaynaklanıyor. Her gün neredeyse 10 sayfa okudum. Kitabın dili o kadar sade, o kadar duru ki kitaba kendinizi kaptırırsanız bir günde bitebilecek potansiyele sahip. Halk şiirlerinde rastladığımız sadelik ve dilin akıcı olmasının benzeri, Livaneli'nin kitabında karşımıza çıkmaktadır. Kitabı okuyunca Yazar'ın ne kadar kültürlü ve dolu bir insan olduğunu anlıyorsunuz. Yazarların en çok bu tarzda yazmış oldukları Denemeleri seviyorum. İnsana ve hayata dair kendi düşüncelerini anlattıkları içi boş olmayan dolu kitapları.. Kitap aslında okuyucunun uyanışını sağlayan, silkeleyip kendisine gelmesini sağlayan bir kitap. İçinde bulunduğumuz toplumu, çevremizdekilerle ilişkilerimiz, Ana dilimizin başına gelenleri, gençlerin kitaba ve topluma bakış açıları, Teknolojinin getirmiş olduğu zararlar gibi birçok konuda doğru saptamaları tüm çıplaklığı ile ortaya koymakta. Kitapta edebiyat üzerine yoğun bir şekilde durulmuş. Edebiyat'ın hayatımıza kattıkları, edebiyat olmasaydı insanoğlunun durumunun nasıl olacağı ilgili düşüncelerde kitapta yer almaktadır. Mesela Yazar Bazı insanların, roman okunmasına karşı geldiğini söylemektedir. Karşı gelenler Roman yerine daha kalıcı, daha bilimsel şeylerin okunmasından yana olduklarını söylemektedir. Yazar bu önyargının ne kadar yanlış olduğunu kitabının birçok sayfasında dile getirmektedir. Roman'ın insan üzerindeki etkilerini ve insanın gelişmesine çok büyük katkılarda bulunduğunu dile getirmektedir. Dünyaca ünlü yazarlara da kitabında yer vererek onların zamanına ışık tutmaktadır. Bu kitabı herkese mutlaka okumasını tavsiye ediyorum. İnsanı çok etkiliyor. Bir dostum bu kitabı iki kez okudu.:)) Belki siz de onun gibi iki kez okuyabilirsiniz. Şimdiden iyi okumalar.

" Doğru olan her formül, içinde mutlaka estetik değer barındırır" Livaneli, s:141.

"2O. yüzyıl insanlık tarihi boyunca hatırlanacak bu toplu katliamdaki amaç kitleseldi. 21 . yüzyıl kitleselliğe değil, bireye vurgu yapan bir çağ oluyor" Livaneli, s: 165.

"20. yüzyıl ne kadar bir toplumsallaşma, kitleselleşme çağıysa, 21. yüzyıl da o kadar bireyselleşme yüzyılı". Livaneli, s:166.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder